Zdravá firemná kultúra = zdravá firma

Zdravá firemná kultúra aneb budovanie silnej firmy

‚‚A pán Jemelka, čo je to teda tá zdravá firma, o ktorej stále hovoríte?“ Firma samozrejme netrpí žiadnymi vonkajšími chorobami, ako je chrípka alebo angína. Firma trpí najviac tým, keď má zlých ľudí. Potom nie je zdravá, ale chorá.


Sebavedomie + pokora = zdravá firemná kultúra

Keď som na porade zahŕňal, čo sa nám za 3 roky najviac podarilo, povedal som niečo v tomto zmysle: ‚‚Podarilo sa nám narovnať chrbty našich najbližších ľudí a rovnáme aj chrbty našich ľudí na projektoch.'' Je veľmi dôležité, aby ľudia vo firme mali dostatočné sebavedomie. Nie zväčšené alebo prifúknuté, ale to zdravé s dostatočnou mierou pokory.


Aj preto máme firemné heslo: sebavedomie + pokora = úspech. Dôležité je nemyslieť iba na seba, ale fungovať ako tím. Kolegovi môžete podať kladivo tak, že ho po ňom hodíte, alebo ho v ruke otočíte a podáte mu takým spôsobom, aby ho mohol chytiť za násadu a hneď začať používať.


Firemná kultúra v praxi: myslite na toho, kto príde po vás

Heslom Jaroslavy Valovej zo SIKA vždy bolo myslieť aj na druhého v rade: ‚‚Mysli na druhého v rade. Nech robíš, čo robíš, tak vždy mysli na toho, kto príde po tebe.“ Ide o úplne jednoduché, ale funkčné pravidlo. Svoju prácu je skrátka treba vykonávať tak, aby na ňu ďalší ľudia mohli čo najrýchlejšie a najlepšie nadviazať.


Keď sa to podarí, výsledkom je zdravá firma.


Zlepšenie vašej firemnej kultúry

Hoci sa situácia postupne zlepšuje, stále sa často stáva, že keď v malej alebo stredne veľkej firme spomeniem slovo ‚‚firemná kultúra‘‘, buď nad tým mávnu rukou, alebo sa na mňa rovno vrhnú s tým, aké teoretické nezmysly vypúšťam z úst.


Keď on to jednoducho žiadny blábol nie je. Ľudia sú ľudia, nie sú to stroje. A ak akceptujete, že so strojmi je nutné sa naučiť pracovať, než vám začnú prinášať úžitok, s ľuďmi predsa platí to isté. A naučiť sa to môže každý. Stačí, keď začne vo svojej rodine.


Najmä muži totiž často ani doma nevedia budovať pohodovú atmosféru. Sme od prírody nastavenia, aby sme splnili úlohu a dostali sa najkratšou cestou z bodu A do bodu B. A tento priamočiary, na výsledky orientovaný prístup neprispieva k pohodovej a dýchateľnej atmosfére ani doma, ani vo firme.


Keď vyberáte ľudí, nie je dobré sa zameriavať iba na ich tvrdé zručnosti. Pokiaľ teda nechcete mať tím zložený zo solitérnych psychopatov, kde sa každý z nich zavrie medzi svoje 4 steny. Firma je ako orchester, musí tam panovať poriadok, ale aj harmónia a stratégia firmy.


Nedávno som mal možnosť prijať nadupaného borca, ktorý by doručil excelentné výsledky, ale vysoko pravdepodobne by pôsobil veľmi negatívne na zvyšok tímu. Rozhodnutie bolo jednoduché, neprijatý. Nepodceňujte firemnú chémiu, pokiaľ máte v tíme 20 ľudí a prekĺzne vám tam jeden toxický človek, už to je veľa. Pokiaľ budú 2 alebo 3, bezpečne to stačí na rozklad celej firmy.


Starajte sa o svojich ľudí a zaistite, aby mohli pracovať v bezpečnom a priateľskom prostredí. Pátrajte po ich potrebách a dajte im, čo na svoju prácu potrebujú. A oni vám to vrátia stonásobne.


Investície pre dlhodobý úspech

Zdravá firma nie je iba o výsledkoch, ale o ľuďoch a firemnej kultúre. Budovanie firemnej kultúry založenej na sebavedomí, pokore a ohľaduplnosti k druhým vám prinesie skutočný úspech. Každý váš krok smerom k zlepšeniu firemnej kultúry je investíciou k dlhodobému zdaru a spokojnosti zamestnancov.


Chceli by ste zlepšiť firemnú kultúru vašej spoločnosti? Ozvite sa nám.