Ako na krízový manažment

Ocitli ste sa v situácii, keď je ohrozená finančná stabilita vášho podniku, a premýšľate, ako riadiť svoj podnik v kríze?


Úver nie je riešenie

Najhoršie, čo môžete v zúfalstve urobiť, je vziať si pôžičku, pretože vám niekto dlhuje peniaze. Neverili by ste, ako často sa to stáva. Urobte všetko, čo je vo vašich silách, aby vaši zákazníci platili svoje dlhy načas. Úver môže na prvý pohľad vyzerať ako lákavé riešenie, ale je veľmi pravdepodobné, že vám spôsobí ďalšie finančné problémy.


Hľadanie stratených peňazí

Druhou najväčšou chybou, ktorej sa môžete dopustiť pri krízovom riadení podniku, je reagovať na finančné problémy plošným zvýšením cien. ‚‚Chýba nám milión. Aby sme sa dostali zo straty, musíme úplne zvýšiť ceny,‘‘ napadá nás často.  Prečo však ten milión chýba? Kam sa tie peniaze podeli? Ako sme sa dostali do tejto situácie? Tieto otázky by nemali zostať bez odpovede.


Analyzujte každý segment svojho podnikania a zistite, kde presne dochádza k stratám a prečo.


Zvyšovanie cien

V poslednom čase sa veľa hovorí o náhlom zvýšení cien potravín a neetických maržiach. Môžu za to poľnohospodári, ktorých zisky medziročne vzrástli o 142 %, alebo reťazce? Je to podobné ako moralizovanie o tom, kto pred časom neúmerne zvýšil marže na benzíne, nafte alebo energiách a kto na tom najviac zarobil. Je to celospoločenský stav? Je to kartel?


Ako reagovať na zvýšenie cien

Určite nie som kapitalista, ktorý by obhajoval predaj litra vody smädným ľuďom na púšti za 1 000 Kč, ale sťažovanie sa nepomôže. Veľa ľudí sa teraz pýta, čo sa deje s týmito cenami. Vo firmách, ktoré prevádzkujeme, to pozorujeme už viac ako rok. Vstupy dramaticky zdraželi, ale vždy chvíľu trvá, kým sa domino efekt dostane ku konečnému zákazníkovi, ktorý to nakoniec zaplatí.


Som si istý, že existuje veľa podnikateľov, ktorí sa snažia využiť situáciu a tlačiť ceny na maximum, ktoré si zákazník môže dovoliť. Obranou proti tomu nie je sťažovanie sa alebo regulácia. Ak spotrebitelia nebudú kupovať výrobok za vysoké ceny, cena veľmi rýchlo klesne. To sa už v prípade mnohých vecí začína diať. Každý z nás má možnosť určiť si priority a hľadať alternatívy. Najdôležitejšie je tvrdo pracovať na zvýšení vlastného príjmu.


Dôležitosť komunikácie

Aj keď v súčasnosti môžete veľa vecí vybaviť online, veľké podniky sú stále založené na osobných stretnutiach a v prípade krízového riadenia podniku to platí dvojnásobne.  Najlepší obchodníci na svete majú nalietaných najviac kilometrov, a nie preto, že by si užívali život v lietadle. Obchod sa robí tvárou v tvár a moderné technológie to nezmenili. Osobné stretnutia a dôvera sú pre obchodný úspech nevyhnutné. Ak sa ocitnete v situácii, keď potrebujete zmeniť ceny u svojich kľúčových zákazníkov, odložte e-maily a telefonáty a dohodnite si osobné stretnutie.


  • Nebojte sa vysvetliť situáciu svojim obchodným partnerom. Ukážte im čísla, na ktorých sa spoločnosť nachádza.
  • Menším zákazníkom, ktorí prichádzajú o peniaze, neváhajte zavolať alebo napísať. Ak niekto odpadne, nemôžete s tým nič robiť. Vždy sa nájdu kamikadze, ktorí cenu podcenia. Nesúťažte s nimi, inak ich odprevadíte do priepasti zabudnutia.

Ako vyviesť podnik z krízy

Kľúčom k úspechu v podnikaní sú činy. Hľadajte riešenia a aktívne pracujte na zvýšení svojich príjmov. Najlepším spôsobom, ako sa dostať z podnikateľskej krízy, je podnikateľský duch a úsilie posunúť vaše podnikanie vpred.


Z krízy sme už pomohli stovkám spoločností. A radi pomôžeme aj vám.


POŽIADAJTE O NEZÁVÄZNÉ STRETNUTIE