Ako začať podnikaním a uspieť? Praktické kroky a odporúčania

Ľudia sa ma často pýtajú, AKO začať podnikať. Je to zdanlivo jednoduchá otázka, ktorá však skrýva zložitý svet rozhodnutí, stratégií a nečakaných prekážok. Nedávno k nej pribudla druhá: "Je rozumné začať niečo teraz „v kríze“?.


1 % inšpirácie (nápad), 99 % transpirácie (tvrdá práca)

V prípade prvej otázky „Ako začať podnikať?“ Odpoveď by som smeroval na E. Muska... V podnikaní totiž nemôžete počítať s ničím iným ako so zle platenou tvrdou prácou, často na dlhé roky. Ak chcete hlavne rýchlo zarobiť veľa peňazí a sledujete pomer cena/výkon, jednoznačne sa vám na prvých 5–10 rokov lepšie vyplatí dobrá práca ako založený podnik. Ak vôbec prežijete prvých 10 rokov...

Klasická štatistika hovorí, že 9 z 10 začínajúcich podnikov zlyhá do 5 rokov. A z tých, ktoré prežijú, opäť 9 z 10 zlyhá počas nasledujúcich 5 rokov. V prípade založených startupov je toto percento ešte horšie (to je dôvod, prečo zakladať spoločnosti, a nie startupy, okamžite zvýšite svoju šancu na prežitie?)


A kedy začať podnikať?

Štatistiky hovoria, že šanca je tak či tak mizivá, takže z môjho pohľadu je jedno, kedy začnete. Pri pohľade na šance na prežitie prvých 10 rokov podnikania musíte byť vlastne blázon... a teda nezáleží na tom, kedy alebo ako začnete podnikať.


Áno, musíte byť blázon do podnikania v dobrom slova zmysle. O zdravom rozume je veľmi málo, najmä na začiatku. Rozhodujúca je tvrdá práca, prispôsobivosť a ochota rýchlo sa učiť.

Čo by som urobil inak, keby som budoval podnik so všetkými vedomosťami, ktoré mám teraz?

1. Začal by som delegovať oveľa skôr


Keby som dnes začínal podnikať, už by som vedel, že podnikanie nie je súťaž o to, kto odpracuje viac hodín denne alebo kto odvedie lepšiu prácu. Podnikanie je súťaž o to, kto dokáže veci lepšie zorganizovať. Vedel by som, že podnik sa nedá vybudovať bez ľudí. A začal by som hľadať špičkových spolupracovníkov oveľa skôr.


A keď by som ich našiel, oveľa rýchlejšie by som im dôveroval a delegoval na nich kľúčové veci. Nebál by som sa ich nechať robiť chyby, poučiť sa a posunúť sa ďalej. Bol by som tiež oveľa trpezlivejší. Niekedy chvíľu trvá, kým si veci sadnú, ale potom všetko beží ako dobre namazaný stroj.


Urobil by som si zoznam činností, ktoré bežne robím, vybral by som 20 % najdôležitejších a zvyšok by som odovzdal kolegom. Oveľa skôr by som sa vymanil z nekonečných prevádzkových záležitostí a začal sa sústrediť na strategické riadenie spoločnosti.


2. Investoval by som oveľa viac do marketingu

Druhá vec, ktorú by som urobil inak, je marketing. Od začiatku som si uvedomoval jeho dôležitosť, ale úplne som podcenil, aký účinný môže byť, keď sa robí dobre. Investoval by som do neho každý voľný cent, pretože som vedel, že sa mi to časom niekoľkonásobne vráti. Nebál by som sa byť odvážny a ísť až na hranu.

To sú dve veci, ktoré by som zmenil. Ale aj so všetkými vedomosťami, ktoré mám teraz, by som nešiel do externého financovania. Aj keď dnes zakladám nové spoločnosti alebo do nejakej vstupujem ako spoluzakladateľ, náš cieľ na začiatku je vždy rovnaký. Vytvoriť dokonale fungujúci obchodný model na pevných základoch. Overiť si, že nám všetko funguje v malom meradle, doladiť všetky procesy, odstrániť chyby a potom začať expandovať.

Nevytváram firmy na roky, ale na desaťročia. Nechcem ich predávať. Chcem, aby existovali roky a v ideálnom prípade prinášali hodnotu ďalším generáciám. Ak je váš cieľ podobný, delegujte čo najrýchlejšie, investujte do efektívneho marketingu a všetko postavte na pevných základoch. Potom sa vám to podarí.

 

A ešte jedna rada pre tých, ktorí uvažujú o založení podniku

Ak sa vám nebude dariť hneď na začiatku, zachovajte pokoj a pokračujte krok za krokom v tom, čo musíte urobiť. Čo človeku rozhodne nepomôže, je, keď začne niečo kaziť. A nepomôže ani to, ak v strese začne rýchlo rozmýšľať a skratkovito meniť stav vecí.

Samozrejme, raz za čas je dobré sadnúť si a zamyslieť sa nad tým, či je zvolená stratégia rozvoja firmy optimálna a či povedie k zamýšľanému výsledku. Niekedy však veci jednoducho potrebujú čas. A vytrvalosť. A disciplínu. Zaťať zuby a tvrdo pracovať.

V podnikaní potrebujete jasnú víziu a výdrž. Potom sa úspech vždy dostaví, aj keď to chvíľu trvá.

Jiří Jemelka

Zaujíma vás náš pohľad na vec?
Dohodnite si s nami informatívne stretnutie