Ako predať firmu a ako z toho von? odkúpenie vašej firmy očami JPF

Ako prebieha odkúpenie firmy? Dva príklady z praxe.

Občas skúšam kúpiť firmy, ktoré na predaj vôbec nie sú. Často ma na prvú dobrú pošlú kade ľahšie, ale ja sa tak rýchlo nevzdávam. Zvlášť, keď ide o firmu s veľkým potenciálom, ktorý súčasný majiteľ nevidí alebo nedokáže rozvinúť.

Teraz som jednu takú firmu po takmer dvoch rokoch kúpil. Kúpa firmy začala tak, že so mnou pán majiteľ vyrazil dvere. Nuž, stane sa. Po dvoch mesiacoch som mu zavolal a svoje snaženie v pravidelných intervaloch opakoval tak dlho, kým neprijal moje pozvanie na kávu.

Pán majiteľ rýchlo spoznal, že nie som žiadny žralok, ale človek, čo firmy rozvíja a posúva ďalej. Na svojom názore v danú chvíľu nič nezmenil, ale semienko bolo zasadené. Za tri mesiace som mu zavolal a pýtam sa: „Pán majiteľ, tak čo hovoríte, predáte mi vašu firmu?“ A on mi odpovedal: „No, už mesiac premýšľam o tom, že asi fakt áno.“

A bolo to. Začalo vyjednávanie o cene, a nakoniec počas pol roka všetko dopadlo k obojstrannej spokojnosti.

Nie vždy sa ale kúpa spoločnosti podarí

Keď som pred rokmi začal kupovať firmy, narazil som na veľmi zaujímavý podnik. Ekonomicky všetko dávalo zmysel, majiteľ bol vyhorený a zničený. Chcel vedieť, ako predať firmu a ako z toho von.

Ale čo som neurobil! Začal som básniť o tom, čo všetko s jeho firmou urobím, aký tam vidím potenciál a že sa nemusí báť, že by niekedy zanikla. V JPF kriesime podnikateľov, vlievame do nich nový život a dávame im nádej.

A ako som zvyknutý takto pracovať, podarilo sa mi to aj v prípade tohto odkúpenia firmy. Majiteľ viditeľne ožil a na našom ďalšom stretnutí bol už očividne veselý. Povedal mi, že si to rozmyslel a začal mi rozprávať, čo všetko so svojou firmou urobí. Moje nápady.

V duchu som si nafackoval a s podnikateľom sa rozlúčil. Povedal som si: „No, čo už, aspoň som pomohol človeku k lepšiemu životu.“

Teraz po dvoch rokoch sa mi ozval, že firma je na predaj. Bohužiaľ už z nej takmer nič nezostalo, priviedol ju skoro k bankrotu. Mať nápady nestačí. Kľúčová je exekúcia. A tú má brilantnú málokto.