Pravidelné vykonávanie finančnej analýzy firmy je základným nástrojom na sledovanie toho, ako sa vašej firme darí z finančného hľadiska. V rámci finančnej analýzy by mala byť sledovaná celá rada finančných ukazovateľov, ktoré poukazujú na finančné zdravie podniku a sú tiež kľúčovým základom pre robenie informovaných a zodpovedných rozhodnutí. Niektoré z nich môžu zaujímať aj vašu banku alebo veriteľov. Článok prináša stručný prehľad základných ukazovateľov, ktoré by malé a stredné podniky určite mali sledovať..
Jedným z najčastejších dôvodov, prečo podnikatelia a malé a stredné firmy krachujú, sú samozrejme peniaze. Pre každého začínajúceho podnikateľa alebo firmu je preto mimoriadne dôležité preniknúť do tajov finančných analýz svojho biznisu, či už formou dôkladného samoštúdia, alebo výberom správnych účtovníkov a poradcov.
„Pri zahájení podnikania je zásadné vypracovať si podrobný finančný plán. Neskôr, keď sa biznis rozbehne, je potrebné vykonávať pravidelnú finančnú analýzu. Mnohé ukazovatele je dobré sledovať mesačne, aby mal podnikateľ alebo firma dobré povedomie o finančnom zdraví svojho biznisu,“ hovorí Jiří Jemelka, riaditeľ spoločnosti J.I.P. pre firmy, ktorá poskytuje revitalizácie a interim management malým a stredným podnikom. Dodáva, že okrem toho slúžia finančné ukazovatele ako dobrý základ pre robenie informovaných a zodpovedných rozhodnutí.
Finančných ukazovateľov je celý dlhý rad. V tomto článku sa pozrieme aspoň na niektoré základné, ktoré sú vhodné najmä pre malé a stredné firmy. Treba však hneď na začiatku poznamenať, že u niektorých ukazovateľov nie je možné presne určiť, čo je pre firemné financie ešte zdravá hodnota a čo už nie. Zároveň platí, že sa úrovne hodnôt jednotlivých ukazovateľov líšia podľa oblastí podnikania. Je preto nutné porovnávať svoje výsledky s výsledkami firiem rovnakého alebo aspoň veľmi podobného zamerania.
1. Hrubá zisková marža
Vďaka tomuto ukazovateľu môžete sledovať, aký podiel z každého eura, ktoré utŕžite, pripadá na váš zisk a aký naopak na priame náklady na predaný tovar alebo poskytnuté služby. Vypočítate ho tak, že od tržieb odpočítate priame náklady a všetko znova vydelíte tržbou. Výsledok sa uvádza v percentách. Napríklad 50 % hrubá zisková marža znamená, že z každého utŕženého eura za váš tovar ide polovica na priame náklady a polovica do ziskov.
Výpočet:
Hrubá zisková marža = (Tržby – Priame náklady na predaný tovar) / Tržby * 100 %
2. Zisková marža
Zisková marža sa opäť uvádza v percentách a ukazuje, koľko si z každého eura zarobíte po odpočítaní všetkých nákladov, napríklad režijných či prevádzkových. Ak je vaša zisková marža 30 %, znamená to, že z každého eura fakticky získate 30 centov, zatiaľ čo 70 centov pohltia náklady. Pre väčšinu podnikov potom platí, že by mali usilovať o ziskovú maržu nad 25 %.
Výpočet:
Zisková marža = (Tržby – Náklady) / Tržby * 100 %
3. Pohotová likvidita
Tento ukazovateľ sa používa na zhodnotenie toho, ako je podnik schopný splniť krátkodobé finančné záväzky. Jednoducho povedané, ukazuje, koľko eur má firma v aktívach v porovnaní s tým, koľko eur má v záväzkoch. Vypočítate ho tak, že od aktuálnych aktív odpočítate zásoby a výsledok vydelíte aktuálnymi záväzkami.
Optimálne by vám malo vyjsť číslo nad 1. Ak je nižšie, znamená to, že v danom čase nie ste schopní splatiť všetky svoje záväzky. Tu však záleží na oblasti, v ktorej podnikáte. Napríklad pre priemyselné podniky sa obvykle akceptuje aj pohotová likvidita 0,8 ako relatívne zdravá.
Výpočet:
Pohotová likvidita = (Aktuálne aktíva – Zásoby) / Aktuálne záväzky
4. Rentabilita (ROI)
Rentabilita, alebo tiež ROI (Return on Investment), ukazuje, ako úspešná bola určitá vaša investícia. Ide o jeden zo základných ukazovateľov na meranie návratnosti a efektívnosti investícií. Často sa používa napríklad na hodnotenie marketingových kampaní. Uvádza sa v percentách a čím vyššie percento, tým lepšie. Vypočíta sa tak, že sa od zisku z investície odpočítajú náklady na danú investíciu a toto číslo sa následne opäť vydelí nákladmi na investíciu.
Výpočet:
ROI = (Zisk z investície – Náklady na investíciu) / Náklady na investíciu * 100 %
5. Miera zadlženosti
Patrí medzi ukazovatele solventnosti a je dôležitá najmä vo vzťahu k veriteľom a bankám. Banky sa podľa nej môžu rozhodovať, či firme poskytnú úver. Veritelia zase jej vývojom v čase môžu sledovať riziká pre svoje nároky. Vypočíta sa jednoducho, delením cudzích zdrojov vlastným kapitálom. Vyjadruje sa v percentách a optimálne by mala byť menšia ako 50 %.
Výpočet:
Miera zadlženosti = Cudzie zdroje / Vlastný kapitál * 100 %